Önismeret

 

Miért fontos önmagunk ismerete a pálya- és munkaválasztásnál?
A pályaválasztás, pályaépítés során szinte azonos súllyal esik latba a megélhetés és az önmegvalósítás vágya. Mindkettő fontos, hisz nem választhatunk olyan pályát, olyan munkahelyet, ami nem teszi lehetővé önmagunk és családunk fenntartását, de hosszútávon az olyan választás is káros lehet, ami személyiségünknek legalább egy részét nem hagyja kibontakozni.

Ahhoz, hogy olyan pályát, foglalkozást válasszunk amelyben később sikeresek lehetünk, és amely később a mindennapok során is örömet okoz, fontos, hogy figyelembe vegyük saját tulajdonságainkat és az egyes foglalkozások, szakmacsoportok jellemzőit.

Az önismeret szerepe, jelentősége
Emlékezz vissza, mikor és milyen módon kezdtél foglalkozni a következő kérdésekkel:
- Ki vagyok? Milyen vagyok?
- Mi az, amiben jó vagyok? Mit tudok jól csinálni?

Az önismeret nemcsak magának a személyiség fejlődésének, érésének elengedhetetlen feltétele, hanem a pályaválasztási érettség kibontakozásának is.

Mit jelent a pályaválasztási érettség?
- Azt, hogy ismered az elhelyezkedési lehetőségeket.
- Azt, hogy képes vagy a személyiségednek, tulajdonságaidnak megfelelő pálya, pályaterület kiválasztására.
- Azt, hogy képes leszel elvégezni a kiválasztott szakmai képzést.
- Azt, hogy felébred benned a szakmai beilleszkedésre irányuló törekvés.

Továbbtanulási döntések, pályaválasztás eddigi életedben
Idézd fel hogyan foglalkoztál a továbbtanulás, a pályaválasztás kérdésével mielőtt döntöttél volna?
- Milyen önmagadra vonatkozó szempontokat tartottál nagyon fontosnak?
- Milyen önmagadra vonatkozó szempontokat tartottál kevésbé fontosnak?
- Milyen önmagadra vonatkozó szempontokat tartottál elhanyagolhatónak?
- Kihez, kikhez fordultál információért, a döntés átgondolásához segítségért?

Ha életed során többször is voltál már ilyen helyzetben, akkor érdemes mindegyiket szemügyre venni! Milyen különbségeket észlelsz az időben előre haladva?

Hogyan bővítheted folyamatosan önismeretedet?
- Az önmagunkról szerezhető tudás és információ tárháza nem véges, hanem folyamatjellegű.
- Egyes személyiségjellemzők változékonyabbak. (Például kisgyerekkorban, serdülőkorban az érdeklődési irányok változékonyabbak - külső környezet és belső ösztönzők által befolyásolható az aktuális érdeklődési irány, valamint a képességek megbecsülését torzíthatják az iskolai tantárgyakban elért teljesítmények, tanári minősítések.)
- A személyiség-összetevők nem csak, hogy változhatnak, de fejleszthetők is.

 

Tovább - Kedvelt tevékenységek, eszközök »
Tovább - Fizikai, pszichikai megterhelés »
Tovább - Érdeklődési irányok »
Tovább - Képességek »
Tovább - A kedvelt tevékenységek és a képességek »
Tovább - Munkastílus »
Tovább - Temperamentum »
Tovább - Kedvenc tantárgyak »
Tovább - Objektív jellemzők »