Formális tanulás:

Jellemzően oktatási, képzési intézményben végzett tanulás. Struktúrált (tanulási célok, tanulási idő és támogatás) és végzettséghez vezet. A formális tanulás célirányos a tanuló szempontjából.

 

Addiktológiai konzultáció/tanácsadás

 

Magyarországon 1996 óta képeznek önálló másoddiplomás szakképzés keretében addiktológiai tanácsadókat. Rácz József és Kastaly Ildikó szakalapító cikkében (Esély társadalom- és szociálpolitikai folyóirat 1996/5) a következő, a tanácsadók képzésében alapvetőnek talált elemeket veszi sorra Cavanaght értelmezése alapján:

 

1. oda-vissza irányuló kommunikáció, amely szimmetrikus viszonyt feltételez, tehát nem egyirányú tanácsban részesítés
2. konzultációt feltételez: "Azt a kapcsolatot jelenti, amely egy képzett segítő és egy segítséget kérő személy között jön létre. A kapcsolatban mind a segítő készségei, mind pedig az általa kialakított atmoszféra segíti a klienseket abban, hogy megtanuljanak magukkal és másokkal olyan viszonyt kialakítani, mely a fejlődésüket elősegíti."
3. a konzultációs/tanácsadási helyzetek fejlődéssel járnak együtt: az intra- és interperszonális kompetencia növelésével, a személyiség általános fejlődésével, valamint az egészséges személyiség fejlesztésével.

 

A szakképzett tanácsadók/konzultánsok (counselors) dolgoznak a prevenció- egészségfejlesztés, a szociális ellátórendszer, az egészségügy - klinikum területén. Munkájuk során a szenvedélybeteg, és ugyanakkor mentális betegségekkel nem, vagy csak bizonyos vonatkozásaiban érintett kliensekkel konzultánsi, tanácsadói munkát végeznek.

 

Paksi Borbála és Demetrovics Zsolt munkája nyomán 2003-ban látott napvilágot a Nemzeti Drogmegelőző Intézet (NDI) (1145 Amerikai út 96. Tel: 273-2633) gondozásában megjelent, a budapesti drogprevenciós programokat összefoglaló kötet és CD-adattár. Az elkészült anyagban számos jól működő példa (best practice) található az addiktológiai konzultánsok által végzett kulcsképesség-, kulcskészségfejlesztő, -erősítő munkákra. Az itt ismertetett több száz program egy része nem tartalmaz készségfejlesztést, viszont egyes, főként az egészségfejlesztés, szenvedélybeteg rehabilitációt elősegítő tanácsadói programok jelentős része épít a klienseknél elveszett, vagy kialakulatlan kulcsképességek újrafejlesztésére, megerősítésére.

 

Magyarországon a függő, szenvedélybeteg kliensekkel foglalkozó, nem pszichológus és nem orvos, pszichiáter végzettségű segítőket, tanácsadókat (konzultánsokat) a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kara képzi 4 féléves posztgraduális szakirányú továbbképzés formájában. Bővebben.

 

A gyakorlati képzés három formában történik:

  • a hallgató személyiségének felkészítése, a konzultációs munkához szükséges tulajdonságok, viselkedési stratégiák kialakítása,
  • a tanácsadói munkához eszközként használt módszerek megismertetése és begyakorlása (pl. tanácsadási technikák, egyszerű vizsgáló eljárások megismerése),
  • a konkrét munkakör (szenvedélybetegségek és családtagjaik tanácsadója) munkafolyamatának megismerése, gyakorlati munkavégzés szupervízió mellett.
    (forrás: SE honlap)


A tantárgyak leírása a http://www.pmed.hiete.hu/Tanszek/Kredit/add.htm, az addiktológiai konzultáns képzésben használt irodalmak összefoglalása a http://www.pmed.hiete.hu/Tanszek/Kredit/doc/add.doc címen található meg.

 

További irodalom:

Esettanulmányok az addiktológiai konzultációról - Kék Pont Drogkonzultációs Központ Budapest, 2001